torsdag 25 november 2010

Hmm, återigen har det varit dålit med skrivandet..

Men försöker återigen skärpa mej.. 

Har nu inte hänt så mycket viktigt i mitt liv. 

Har funderat lite på julklappar och dylikt..

Få see nudå om ja får in bilder satt på mina nya julgardiner.



På den senaste tiden i skolan har jag försökt att färdigställa mitt köksbord och stolar. 
Ännu så går det sii sådär. Stolarna skall nu målas 2-3 gånger med vit färg som är lite mittemellan vitt och gräddvit, med lite rosa i,  för att inte skall bli så sjukhusvita (för vitt som bara är vitt hatar ja men är det inte 100% vitt så går det jättebra), sittytorna har blivit ytbehandlade med gammaldags betsalack Mahogny 1 gång så nu återstår då 2-3 lager lack.. sedan så skall dom ju fastskuvas på stolarna. 

 Bordet har ja nu bara ännu skissat på. Ska börja på med det nästa vecka. 
Men det ät så tusans svårt att försöka fundera ut hur stort man skall göra bordet.
Det kommer nu att bli ett 4 pers bord som går att dra ut till 6 pers. men en tilläggskiva som man kan sätta in mitt i bordet. Sån modell att när man drar skall dra ut bordet så kommer benen med så att de som skall sitta längs ut inte behöva sitta obekvämt och ha bordsbenen ivägen. Men hur högt och hur brett ska man göra bordet? 

Tänker nu sätta in några bilder på den kökstol som är färdig.





















Detta är då detta ja har målat med.. Föredrar igentligen att måla med Empire men p.g.a
tidsbrist (1 stol skulle vara färdig till kungsgårdsdagarna i våras) blev det att ta till vattenbaserat som har kortare torktid. ifs är den oxå lättare att slipa mellan målningsomgångarna, Helmi jag använder var halvmatt. sittytorna blir blanka när jag lackar dem med Unica Super uretanalkydlack, Så sittytan blir väldigt slitstak när den uppnått sin fulla hårdhet efter några veckor..Detta är ju då ett lack som man även kan använda på golv så då förstår ni väl hur tåligt det är.


Stolarna är då slipade med (80) 120, 150, 180, 240 före som blev grundade. 
mellan målningsomgångarna blir de lätt slipade med 320.

Mycket jobb ligger bakom detta projektet..


Men då efter jul påbörjas ju projekt slutarbete.. Det tänker ja nu inte avslöja ännu..

3 kommentarer:

  1. jättefint i köket Nanna, sådär får det gärna se ut sen när jag kommer om en månad! visst?
    oj, du e verkligen sjukt duktig på det du gör! Jättefina stolar :)

    SvaraRadera
  2. fina kökstolar! Gardinerna är ocksa väldigt fina!

    SvaraRadera
  3. kanske min kommentar försvann...men jättefint i köke å jättefina stolar. "såm köpis" sa kaj...

    SvaraRadera